شیوه نامه ارزشیابی پیشنهادی درس املا و نگاش دوره راهنمایی تحصیلی (بر اساس پیشنهاد دبیرخانه ی بوشهر)
درباره ارزیابی
ارزیابی چیست و چه نقشی در کار معلم دارد؟
در طرح بزرگی که پیش روی شماست؛ افراد مختلفی در سطوح مختلف یاد می دهند و یاد می گیرند. مثلاً معلم های عزیز شرکت کننده درطرح، در عین حال که به دانش آموزان شان درس می دهند، خودشان این نحوه تدریس را یاد می گیرند و آدم هایی که طرح درس پروژه ها را می نویسند هم در حال یادگیری از کسانی هستند که مسؤول تم های پنجگانه اند.
روش هاي خلّاقانه براي ترغيب فرزندان به مطالعه
مقدمه :
روش هايي كه در اين نوشتار براي ترغيب دانش آموزان به مطالعه مي آيد، ممكن است همگي براي هر دانش آموزي موثر واقع نشوند، ولي به هر حال تعدادي از آن ها را براي فرزندان يا دانش آموزان خود مناسب و مفيد خواهيد يافت.
هرچند اين توصيه ها والدين را مخاطب قرار داده اند، ولي مي توانند. توسط معلمان نيز مورد استفاده قرار گيرند.
مقدمه :
در بررسي علل بد خطّي دانش آموزان دوره ابتدایي ، علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي مؤثّر بر دست خطّ آنان ، بايد عوامل مربوط به وضعيّت جسمي و رواني كودكان نيز مورد توجّه قرار گيرد. چه بسا بد خطّي دانش آموزان به دليل ضايعات استخواني ، عصبي يا حالات عاطفي و رواني نامطلوب باشد . در اين صورت آمورزش هاي معلّم در زمينهی خوشنويسي كافي نخواهد بود و ارجاع به يك متخصّص ، امري الزامي ا ست.
مقدّمه:
زنگ انشا ساعت خوش ، معنی دار ومغتنمی است که معلّم می تواند فارغ از مسائل و موضوعات درسی بچّه ها ، مسائلی را مطرح کند وپیرامون آن شرح دهد تا در ذهن –ها بماند ، سپس بخواهد که در باره ی آن انشایی بنویسند، چنین کلامی موجب اندیشیدن می شود ودر تربیت و تکوین شخصیّت بچّه ها تأثیر می گذارد .
ادبیات زبان هنری است و کلمات و واژه ها فکر و باور ما را در خود جای می دهند آثار ادبی و گفتار فکر و اعتقاد درونی ما را نمایان می سازند و همانطور که می دانیم زبان کلید ارتباط ما با دیگران برای بیان مقصود است که فرهنگ و اندیشه ی ما را نشان می دهد، زبان پدیده ای زنده ، زایا و نظامدار است.
نمونه جملاتی که هر کدام حکم نمره را دارد و می تواند
مایه های امید ودلگرمی و موفّقیّت را برای استمرار تلاش بیش تر دانش آموز فراهم کند
این جملات در پایین ورقه ی هر آزمون دانش آموز به جای جمع نمرات بوده و موجب دل گرمی وی می شود .