شیوه نامه ارزشیابی پیشنهادی درس املا و نگاش دوره راهنمایی تحصیلی (بر اساس پیشنهاد دبیرخانه ی بوشهر)
«به نام خداوند جان و خرد» 2/8/1390
زدل مجموعه ای هر روز املا می توان کردن از این یک قطره خون صد نامه انشا می توان کردن
شیوه نامه ارزشیابی پیشنهادی درس املا و نگاش دوره راهنمایی تحصیلی
در جلسه ای که با حضور سرگروه های درس زبان و ادبیّات فارسی استان های کشور در محلّ همایش پایگاه کیفیت بخشی این درس، در استان بوشهر برگزار گردید، شیوه نامه ی پیشنهادی ارزشیابی و بارم بندی درس نگارش و انشا و نیز درس املای فارسی، به شرح زیر مورد توافق سرگروه های استانی کشور قرار گرفت. امید است دفتر تألیف و وزارت متبوع، پس از بازنگری، در صورت صلاحدید نسبت به ارسال آن به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور اقدام فرمایند.
بارم بندی درس انشا و نگارش
الف)بارم بخش سئوال های نگارشی (10 نمره ) :
1- طرح سئوال از کادرهای رنگی نگارش بخش پایانی نوشتن 2 نمره
2- معنی و مفهوم متون نظم یا نثر 1 نمره
3- سئوال های نگارشی بخش نوشتن شامل موارد پیشنهادی ذیل: 7 نمره
- جمله سازی با ترکیب های و واژه های زیبا و نشانه گذاری جمله ی مربوطه
- کامل کردن عبارت های ناتمام در چند جمله یا سطر
- نوشتن یک بند از دریافت یک تصویر
- کاربرد مناسب نشانه های نگارشی در یک عبارت
- تبدیل یک جمله ی زبانی به ادبی و بالعکس
- آوردن صفات مناسب برای واژه ها
- نوشتن معادل کلمات مصوّب فرهنگستان
- و ...
تذکر: لطفا در نوشتن جمله های ناتمام یا تصویر نویسی حتما تعداد جملات و ارتباط معنایی آن ها با هم همراه با نشانه گذاری ذکر شود. و بارم بر اساس موارد خواسته شده تنظیم گردد.
ب) نوشتن موضوع انشا با رعایت معیارهای انشا نویسی با توجه به شیوه نامه ی ارزشیابی درس ادبیات فارسی به شماره 24378/1/101 تاریخ 25/8/89 10 نمره
بارم املای فارسی
الف) بخش سئوال های املایی (10 نمره )
- یافتن غلط های موجود در متن و نوشتن شکل صحیح آن. ( ارزش هر واژه تصحیح شده 5/. نمره) 2 نمره
- طرح سئوال از کادرهای رنگی املایی بخش پایانی نوشتن. 2 نمره
- جمله سازی (ساختن جمله ها با کلماتی که بار املایی دارند.) 1 نمره
- ساختن واژه های معنی دار از حروف به هم ریخته. 1 نمره
- انتخاب شکل صحیح املای واژه با توجّه به معنای جمله. 1 نمره
- انتخاب شکل صحیح املای واژه ها با توجّه به معنای کلمه. ( هر مورد 25/0 نمره ) 1 نمره
- تکمیل شکل ناقص واژه هایی که بار املایی دارند. 1 نمره
- طرح سئوال با توجّه به روابط واژگانی(مترادف، هم آوا، هم خانواده، متضاد و ...) 1 نمره
ب) متن املای تقریری 10 = 2 : 20
- متن املا از آسان به مشکل طرح گردد
- متن املا از 3 تا 5 بند و بین 9 تا 12 سطر باشد که حداقل 10 تا 12 واژه ی جدید کتاب را در بر بگیرد.