«به نام خداوند جان و خرد»                                    2/8/1390

زدل مجموعه ای هر روز املا می توان کردن     از این یک قطره خون صد نامه انشا می توان کردن

شیوه نامه ارزشیابی پیشنهادی درس املا و نگاش دوره راهنمایی تحصیلی

      در جلسه ای که با حضور سرگروه های درس زبان و ادبیّات فارسی استان های کشور در محلّ همایش پایگاه کیفیت بخشی این درس، در استان بوشهر برگزار گردید، شیوه نامه ی پیشنهادی ارزشیابی و بارم بندی درس نگارش و انشا و نیز درس املای فارسی، به شرح زیر مورد توافق سرگروه های استانی کشور قرار گرفت. امید است دفتر تألیف و وزارت متبوع، پس از بازنگری، در صورت صلاحدید نسبت به ارسال آن به ادارات کل آموزش و پرورش  سراسر کشور اقدام فرمایند.

بارم بندی درس انشا و نگارش

الف)بارم بخش سئوال های نگارشی (10 نمره ) :

1-    طرح سئوال از کادرهای رنگی نگارش بخش پایانی نوشتن                                            2 نمره

2-    معنی و مفهوم متون نظم یا نثر                                                                                       1 نمره

3-    سئوال های نگارشی بخش نوشتن شامل موارد پیشنهادی ذیل:                                       7 نمره

-         جمله سازی با ترکیب های و واژه های زیبا و نشانه گذاری جمله ی مربوطه

-         کامل کردن عبارت های ناتمام در چند جمله یا سطر

-         نوشتن یک بند از دریافت یک تصویر

-          کاربرد مناسب نشانه های نگارشی در یک عبارت

-         تبدیل یک جمله ی زبانی به ادبی و بالعکس

-         آوردن صفات مناسب برای واژه ها

-         نوشتن معادل کلمات مصوّب فرهنگستان

-         و ...

تذکر: لطفا در نوشتن جمله های ناتمام یا تصویر نویسی حتما تعداد جملات و ارتباط معنایی آن ها با هم همراه با نشانه گذاری ذکر شود. و بارم بر اساس موارد خواسته شده تنظیم گردد.

ب) نوشتن موضوع انشا با رعایت معیارهای انشا نویسی با توجه به شیوه نامه ی ارزشیابی درس ادبیات فارسی به شماره   24378/1/101  تاریخ 25/8/89                10 نمره

بارم املای فارسی

الف) بخش سئوال های املایی (10 نمره )

-         یافتن غلط های موجود در متن و نوشتن شکل صحیح آن. ( ارزش هر واژه تصحیح شده 5/. نمره)   2 نمره

-         طرح سئوال از کادرهای رنگی املایی بخش پایانی نوشتن.                                                                 2 نمره

-         جمله سازی (ساختن جمله ها با کلماتی که بار املایی دارند.)                                                             1 نمره

-         ساختن واژه های معنی دار از حروف به هم ریخته.                                                                           1 نمره

-         انتخاب شکل صحیح املای واژه با توجّه به معنای جمله.                                                                    1 نمره

-         انتخاب شکل صحیح املای واژه ها با توجّه به معنای کلمه.  ( هر مورد 25/0 نمره )                          1 نمره

-         تکمیل شکل ناقص واژه هایی که بار املایی دارند.                                                                             1 نمره

-         طرح سئوال با توجّه به روابط واژگانی(مترادف، هم آوا، هم خانواده، متضاد و ...)                               1 نمره

ب) متن املای تقریری     10 = 2 : 20 

- متن املا از آسان به مشکل طرح گردد

- متن املا از 3 تا 5 بند و بین 9 تا 12 سطر باشد که حداقل 10 تا 12 واژه ی جدید کتاب را در بر بگیرد.