مهارت ارزش یابی
مهارت ارزش یابی
اگر یادگیری را تغییر در رفتار دانش آموز در اثر تجربه های آموزشی بدانیم ، ارزش یابی عبارت است از : اندازه گیری میزان تغییرات ایجاد شده براساس هدف های تعیین شده در فعّالیّت های آموزشی و تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج آن . ارزش یابی همواره در جهت پیشرفت تحصیلی و ناظر بر هدف های آموزش است و در واقع بدون توجّه به هدف های آموزشی از پیش تعیین شده ارزش یابی تحصیلی معنا نخواهد داشت . در همین جهت ترس و اضطراب از ارزش یابی نزد دانش آموزان بیش تر ناشی از عملکرد نادرست معلّمان و روش های نادرست ارزش یابی است . هدف های ارزش یابی را می توان در مقوله های زیر به طور کلّی بررسی کرد :
1- ارزش یابی به عنوان وسیله ای برای شناخت توانایی و زمینه های علمی دانش آموزان و تصمیم گیری برای انجام دادن فعّالیّت های آموزشی است .
2- برای شناساندن هدف های آموزشی در فرایند تدریس است .
3- برای بهبود و اصلاح فعّالیّت های آموزشی است .
4- برای شناخت نارسایی های آموزشی دانش آموزان و تلاش برای ترمیم و بهبود آن هاست .
5- برای ایجاد رغبت و کسب عادات صحیح آموزش در دانش آموزان است ، نه صرفاً برای تهدید و تعیین افراد قوی و ضعیف .
ارزش گذاری اگر به نحو مطلوب انجام گیرد ، مستقیماً در بهبود چگونگی یادگیری دانش آموزان تأثیر خواهد گذاشت ، زیرا به آن ها از میزان تلاش برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزه خبر خواهد داد . هم چنین ارزش یابی تدریجی و دائمی باعث مرور مطالب از قبل یاد گرفته شده می گردد .