ر  روش گردش علمی : در این روش معلّم برای آشنایی بیش تر دانش آموزان با آثار تاریخی و ادبی و زبانی آن ها را به بیرون از کلاس می برد تا از نزدیک به مشاهده بپردازند .

دانش آموزان با توضیح و توصیف پدیده ها و شنیده های خود به صورت گفتاری و نوشتاری به پرورش و تقویت مهارت های زبانی و ادبی خود دست می یابند . می توان از آن ها خواست تا گزارش تهیّه کنند . یادداشت برداری کنند ، اطّلاعات حاصله را طبقه بندی کنند و زیبایی های مشاهده شده را وصف کنند و یا آن ها را به تصویر بکشند تا بدین ترتیب به پاره ای از مهارت های نگارشی تسلّط پیدا کنند .


 (به نقل از کتاب راهنمای معلّم )