روش تدريس كارگاهـــــي
مرحله ی ارائه ی درس کوتاه
اين مرحله مباني نظري مورد بحث توسّط مدرس كارگاه تبيين و تحليل مي شود.
مــــرحله ی فعّاليّت و كار
دانش آموزان ، دانشجويان و يا كارورزان و مربيان شركت كننده در كارگاه به گروه هاي
كوچك 2 الي 3 نفره يا انفرادي تقسيم و بر روی موضوعات تعیین شده فعّالیّت می نمایند.
مرحله ی مشاركت
در اين مرحله مجدداً دانش آموزان شركت كننده در كارگاه كه به گروه هاي 2 الي 3 نفره
يا انفرادي تقسيم شده بودند ، دور هم جمع مي شوندكه به بحث و بررسي جمع بندي
موضوعات تعيين شده مي پردازد. ( حدّاكثر زمان اين مرحله از كلّ زمان كارگاه است).
بديهي است كه در اجراي كلاس كارگاه آموزش بايد از روش مهارت آموزي (ابتدا و انتهاي
فعّاليّت كاملاً مشخص شده است) سود جست. كاربست روش تدريس كارگاهي مي تواند نتايج
آموزش را تضمين كند. البتّه با رعايت نكات زير:
مرحله ی درسي كوتاه و فشرده:
۱) معلّم ابتدا اهداف و
انتظاراتي كه از كارورزان و دانش آموزان دارد دقيقاً بيان و تحليل مي نمايد و از
طريق آزمون تشخيصي رفتار ورودي آن ها را مي سنجد.
۲) معلّم مباني نظري هر محور كلّي
را در سالن عمومي تبيين و تحليل نموده و به رفع اشكالات كارورزان يا دانش آموزان
در ابعاد نظري مي پردازد . البتّه بهتر است قبل از تشكيل كارگاه مباني نظري را ( به
منظور تسلّط دانش آموزان ) براي آن ها ارسال كند.
۳) سپس معلّم ( مدرس) دانش
آموزان را به گروه هاي كوچك كاري تقسيم نموده و يك نفر به عنوان مسئول و گزارشگر و
يك نفر به عنوان منشي انتخاب كه جلسات كارگاهي را اداره و نكات كليدي را يادداشت
نمايند.
۴) زمان بهينه براي اين مرحله
حدّاكثر معادل كل زمان كارگاه آموزشي است.
مرحله ی فعّاليّت گروهي و انجام وظايف انفرادي:
۱) در اين مرحله ؛كار مسئول گروه
كاري همانا استخراج مفاهيم كليدي بر اساس مباحثات همه كارورزان است ، سپس منشي
گروه كاري كليّه ی نكات كليدي را (كه در مورد توافق اكثريت گروه است) نوشته و طبقه
بندي مي نمايد . شايسته است كه منشي جلسه كليّه ی نكات مطروحه را بر روي تابلو نوشته
تا كليّه ی دانش آموزان آن ها را مشاهده و سرانجام پس از نهايي شدن روي كاغذ منعكس
نمايد.
۲) زمان بهينه براي اين مرحله
حدّاكثر معادل كل زمان كارگاه آموزشي است.
۳) محل تشكيل گروه هاي كاري بايد
جدا از يكديگر باشد.
مرحله مشاركت و جمع بندي:
1) كليّه ی دانش آموزان در سالن عمومي جمع شده و سپس مسئولين گروه هاي كاري به ترتيب
گزارشي از نتايج مباحثات بر روي موضوعات مطروحه را ارائه و سپس نكات كليدي را مشخص و
توصيه هاي كاربردي را به عمل مي آورند.
2) زمان بهينه براي اين مرحله همان حدّاكثر معادل كلّ زمان كارگاه آموزشي است. در
پايان يعني مرحله ارزشيابي و بازخورد كارگاه ، مدرس به اجراي آزمون پس خروجي
پرداخته و آن را با آزمون پيش ورودي مقايسه مي نمايد و نگرش دانش آموزان را نسبت
به كارگاه ( البتّه بدون ذكر نام ) دريافت مي كند.