بررسی درس« زنگ آفرینش » کتاب فارسی پایه ی هفتم
عنوان : زنگ آفرینش
|
محتوا (متن و تصویر) : اهمّیّت زیبایی های آفرینش ـ بیان آرزوها ـ بهار ـ زنگ انشا ـ معلّم ـ طبیعت |
||||||
|
فعّالیّت خوانداری |
فعّالیّت نوشتاری |
|||||
|
خودارزیابی |
نکته |
کارگروهی |
نکات زبانی |
املا |
نگارش |
انشا |
|
الف- سؤال تفکّر برانگیز در سه سطح همگرایی تاواگرایی به تناسب متن درس ب- برجسته کردن پیام های درس جهت جلب توجّه دانش آموزان پ- تأکید بر عناصر زبانی و ادبی موجود در متن |
الف- جمله ب- تشخیص یا جان بخشی |
الف- تأکید بر انجام کارگروهی در کلاس ب- تأکید بر تعمیق و تثبیت آموخته ها پ- ایجاد فرصت های بیش تر برای تقویت مهارت های زبانی ت- تقویت و درونی سازی روحیّه ی پژوهش و مطالعه ث- تأکید بر استفاده از نکات مربوط به بخش یادآوری ج- ایجاد فرصت برای تقویت مهارت ذهنی نقد و تخیّل (تفکّر انتقادی) |
کامل کردن جمله با استفاده از آرایه جان بخشی |
استفاده از کلمات هم آوا ـ واژه سازی |
بندنویسی با توجّه به آرایه جان بخشی |
نوشتن متنی با استفاده از ضرب المثل |
زنگ آفرینش
اهداف آموزشی
1- آشنایی بیش تر با زیبایی ها و پدیده های جهان آفرینش
2- پرورش حسّ تعالی جویی
3- عشق ورزی نسبت به پدیده های جهان آفرینش به عنوان آیات الهی
4- آشنایی با آرایه ی « تشخیص » یا « شخصیّت بخشی » Presonification
5- تقویت نگرش مثبت نسبت به جهان آفرینش و پدیده های الهی
6- آشنایی بیش تر با قیصر امین پور و نمونه ای از سروده های وی
7- آشنایی بیش تر با جمله در زبان فارسی
روش های پیشنهادی تدریس
این درس را می توان با روش « نمایشی » در کلاس اجرا کرد . پیشنهاد می شود :
1- به تعداد شخصیّت های شعر ، از میان دانش آموزان ، افرادی مشخص شوند تا به ایفای نقش بپردازند .
2- می توان با بهره گیری از امکاناتی ساده ، شخصیّت ها را حسّی تر و ملموس تر ساخت ، مثلاً با استفاده از صورتک ها ، عکس ها و ... این کار ، امکان پذیر است .
مناسب است هر یک از شخصیّت ها بخشی از شعر را که متناسب با شخصیّت آن هاست ، حفظ کند تا نمایش طبیعی تر انجام شود .
با روش « روشن سازی طرز تلقی » نیز می توان درس را اجرا کرد.
خواندن کامل شعر ضروری است .
نکات مهم درس
در این چارپاره ، جز انتخاب مناسب شخصیّت ها و گفت وگو از زبان آن ها ، آرزوها و آرمان ها مطرح می شود . آن چه شعر را زیباتر می کند ، زبان روایی و داستانی و پیوستگی اجزای شعر است . نوعی تکریم از معلّم و نشان دادن آرزوی معلّم که کامیابی دانش آموزان است ، به شعر ارزش و اعتبار ویژه بخشیده است .
شعر آفرینش توصیف فضای کلاسی بسیار گرم و تپنده و سرزنده و صمیمی است ، یعنی معلّم نقابی به چهره ندارد . به دانش آموزان نزدیک است و آن ها نیز خود را با معلّم یکی می دانند و معلّم را با خود همراه ، همدم و همدل می بینند .
موضوع گپ و گفت ، موضوع انشا است و آن هم موضوع تازه ای به نام « آرزوهای شما در آینده » .
در این جا گرانیگاه معنایی و هسته ای بنیادین شعر بر واژه « انشا » نهاده شده است . از این رو در حقیقت ، کلاس انشا ، سراسر رویش و شکفتگی و به طور کلّی جریان حاکم بر شعر ، حرکت به سمت و سوی بالندگی و « شدن و فراتر رفتن » است .
فرایند داستانی این شعر در فضایی رو به تعالی پیش می رود . آن چه سبب شده است حرارت و شوق زیبا زیستن و رستن ، پرفروغ تر گردد ، همانا امید به آینده و داشتن آرزوهای رنگین و افکار شیرین دانش آموزان نسبت به فرداهاست . همان سخنی که در باورهای مردمی هم مشهور است که : « انسان با آرزوها و امید به آینده زنده است » .
این سروده هم چنان که یادآور شدیم ، بافتاری داستانی ـ روایی دارد و شخصیّت های زیر در جریان داستان نمایان می شوند :
1- معلّم
2- دانش آموزان (بچّه ها) که شش نفر هستند و هرکدام به ترتیب زیر می آیند و موضوع انشا و آرزوهای خود را بیان می کنند :
الف- شبنم : آرزوهایش این است که آفتاب شود و ذره ذره به آسمان برود و ابر باشد و دوباره آب شود .
ب- دانه : آرزو می کند باغی بزرگ شود و جاودانه سبز بماند .
پ- غنچه : آرزو دارد مثل لبخند شکوفا شود و جاودانه باطراوت باشد .
ت- جوجه گنجشک : آرزو می کند رها در دل آسمان و آسوده از سنگ بچه ها باشد .
ث- جوجه پرستو : می خواهد رهسپار با باد تا افق های دور کوچ کند و پیغمبر بهار شود .
ج- جوجه کبوترها : می گویند ای کاش روز و شب کنار هم ، توی گل دسته های یک گنبد زائر حرم باشیم .
3- زنجره
بنابراین ، در مجموع هشت شخصیّت در ساختار داستانی شعر وجود دارند( البتّه اگر جوجه های کبوتران را یک شخصیّت به حساب آوریم) اگر به چند و چون کارکرد هر یک از اشخاص بنگریم ، می بینیم که کم اثرترین و کم رنگ ترین چهره ، زنجره است که تنها در یک مصراع از بند دهم شعر ، حاضر شده و زنگ تفریح را به صدا درآورده است .
بچّه ها هم که در این شعر از آن ها به شبنم ، دانه ، غنچه ، جوجه و ... یاد شده با ذکر آرزوهایشان در حقیقت روزنه ها و دریچه هایی هستند که از رهگذر آن می توان تکامل و حرکت کمال جو را مشاهده کرد . بن مایه مشترک آرزوها ، همان جهت گیری به سمت آسمان معرفت و خورشید حقیقت و گسترش شخصیّت درون افراد است .
زیبایی های هنری : نخست این که فضای عمومی شعر ، سرشار از احساس لطیف و عاطفه عمیق است که به خوبی خود را در ژرفای ذهن و زبان مخاطب ، جای گیر می سازد . دیگر این که زبان و تصویرهای خیالی به کار گرفته در این سروده ، کاملاً با جهان ذهن و زبان نوجوان هماهنگ است .
هم چنین توجّه به کاربرد و تکرار واژه « باز » در ابتدای پنج مصراع که امتداد بار معنایی و آوایی ویژه ای هم چون زنگی در ذهن و کلام به صدا درمی آورد ، جالب است . گویی با این توجّه و تلنگر می خواهد بگوید در گذشته هم بارها چنین وضعی تجربه شده است و این حکایت مکرر تاریخ است ، حتّی می بینیم جوجه کوچک پرستو هم آرزو می کند « کاش باز پیغمبر بهار شود » گویا پیش از این هم چنین رسالتی داشته است . یکی دیگر از کاربردهای بسیار سنجیده ، به جا و زیبای این سروده کلمه زنجره است ، در مصراع « زنگ تفریح را که زنجره زد » با تأمّل در این مصراع می بینیم که واژه « زنجره » چقدر دقیق و آگاهانه برای نواختن زنگ انتخاب شده است . افزون بر این ، تکرار واج « ز » و ایجاد موسیقی و هم آوایی گوش نواز ، خود یادآور صدای ویژه زنجره یا همان سیرسیرک است .
آموزه های تربیتی ـ اخلاقی شعر زنگ آفرینش ـ با درنگ در تار و پود این سروده به چند آموزه تربیتی ـ اخلاقی بر می خوریم . ابتدا معلّم را می بینیم که چهره ای شاداب و خندان دارد . سرزندگی و خلّاقیّت ذهنی بچّه ها در کلاس جنگل سبز به همین گشاده رویی معلّم برمی گردد . تأثیر روان شناختی ـ تربیتی این نحوه ی برخورد نیز بر کسی پوشیده نیست . بنابراین معلّم شاداب با رفتار و کلام طرب انگیز خود به شاگردان کلاس خویش ، انرژی مثبتی می بخشد و حرکت ، جست وجوی و چالاکی را به آن ها هدیه می کند و این اثرگذاری هم سخن و مصاحبت با بزرگان صافی درون را مولانا در مثنوی به زیبایی ، بیان کرده است :
نار خندان ، باغ را خندان کند صحبت مردانت از مردان کند
(مثنوی دفتر اوّل ، ب 721)
از این رو است که شادی و شکفتگی در پهنای سبز کلاس موج می زند . اتّفاقاً همین روحیّه ی معلّم باعث شده است که بچّه ها بی پرده و صمیمی او را در ردیف خود ببینند و آرزوهای خویش را برایش روایت کنند . در واقع معلّم دوست بچّههاست و تا هنگامی که در کلاس و جمع شاگردان با همدلان و همسفران است ، پر از نشاط و طراوت است و همین که زنگ تفریح را زنجره می زند ، شاعر می گوید : « و معلّم دوباره تنها شد » مسئله ی دیگری می باشدکه آموزنده و شایسته ی توجّه است ، نگاه کمال جویی ، تعالی طلب و امیدوار به آینده ای روشن با چشم اندازی سبز و جاودانه در فضایی آزاد و سرشار از محبّت و دوستی هاست .
سخن آخر این که بند پایانی شعر با نهایت لطف و لطافت بیان شده است و نشان دهنده ی فرود بسیار زیبای پرواز خیال انگیز ذهن و زبان شاعر است . در این جا معلّم را می بینیم که با وجود غرق بودن در تنهایی خود ، از حضور گرم و چشم نواز و تنوّع آرزوهای دانش آموزان سخن می گوید و هنوز به آنان که نیمه وجودی روح و روانش را تشکیل می دهند ، فکر می کند و در دل برایشان آرزوی کامیابی و آینده ای روشن و آفتابی دارد . این جاست که باز هم صفای باطن و سرشار از عشق و محبّت معلّم برجسته تر می شود ، زیرا او حتّی در تنهایی خویش نیز به شاگردان و نیک بختی و نیک فرجامی آنان می اندیشد و تنها آرزوی خود را کامروایی بچّه ها می داند و با این پیام در حقیقت معلّم هم چون دیگر بچّهها تکلیف خود را به شایستگی انجام داد و انشای زندگی خویش را قرائت کرد .
این سروده ی زیبا را می توان با بهره گیری از نوار صوتی ، لوح فشرده و منابع رایانه ای بهتر و تأثیرگذار عرضه کرد . در این درس با شیوه های گوناگون رایج چون ارزش یابی شفاهی ، کتبی و چک لیست می توان میزان دریافت و فعّالیّت دانش آموزان را سنجش کرد .
دانش های زبانی و ادبی
نکته ی اوّل
نوشتن
یادآوری : در این بخش ، هدف مؤلّفان پاسخگویی مستقیم به پرسش های بخش نوشتن نیست بلکه نگارندگان کتاب برآنند که به اهداف آموزشی هر یک از تمرین هایی که نیاز به توضیح دارند ، بپردازند .
زیرا تبیین اهداف آموزش ، جهت آموزش و ارزش یابی را نیز سامان می دهد . بنابراین هر تمرین ، ممکن است چندین هدف آموزشی را به طور هم زمان دنبال کند .
در تبدیل نظم به نثر رعایت نکات زیر ضروری است :
الف : حفظ پیام اصلی و مضمون
ب : رعایت ساختار جمله براساس دستور معیار نوشتاری
پ : انتخاب برابرهای واژگانی مناسب
اهداف این تمرین :
1- درک مطلب و توانایی تبدیل یک یا چند بیت به نثر ساده و امروزی
2- تقویت مهارت نوشتن
3- توانایی به کارگیری آموخته های دستوری به هنگام بازگردانی شعر به نثر
4- تداعی معانی یکی از راه های پرورش ذهن و غنی سازی گنجینه واژگانی
در این پرسش به کمک تصویر، واژه های بسیاری به ذهن تداعی می شود . از این طریقه خوشه های واژگانی ذهن دانش آموز ، گسترش می یابد و دامنه های روابط معنایی را وسیع تر می نماید . دانش آموز با دیدن تصویر و با عمیق شدن در آن ، پدیده ها را به یاد می آورد و نام آن ها را می نویسد .
مثلاً با دیدن کوه در این تصویر واژه های زیر به ذهن می آید :
قلّه ، دامنه ، کوهپایه ، کوه پیمایی ، کوه نوردی ، سرما ، برف ، عظمت و بزرگی ، استواری و ...
منابع اطّلاعاتی کمکی
1- ویژه نامه ی مجلّه ی شعر درباره ی زنده یاد دکتر قیصر امین پور
2- ادبیّات کودکان و نوجوانان ، مؤلّفان : اکبری ، قاسم پور ، یارویسی ، انتشارات آیندگان ، چاپ چهارم ، 1386
3- روزنه : محمد کاظم کاظمی ، انتشارات کانون شاعران خراسان ، 1375
حکایت اندرز پدر
سعدی در این حکایت به پرهیز از غیبت کردن سفارش می کند . هم چون بیت زیر :
« میان دو کس جنگ چون آتش است سخن چین بدبخت هیزم کش است »
برگرفته از کتاب راهنمای معلّم